Life in Tanzania has just started:-) - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Herve & Merit Teuling - WaarBenJij.nu Life in Tanzania has just started:-) - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Herve & Merit Teuling - WaarBenJij.nu

Life in Tanzania has just started:-)

Door: Merit

Blijf op de hoogte en volg Herve & Merit

06 April 2012 | Tanzania, Dar es Salaam

Lieve allemaal,

Eindelijk dan een eerste update vanuit Tanzania :), (komt overeen met eindelijk doet internet het).

Na een voorspoedige reis; net niet teveel kilo’s bagage en wel wat lang vliegen; komen we aan op de luchthaven van Dar es Salaam (in de rest van de verslagen voortaan afgekort tot Dar). Wat een mazzel dat het consulaat van Tanzania in Nieuwerkerk ad IJssel zit zeg...... stond echt een mega rij bij de visum-balie terwijl wij zo door konden lopen naar de douane. Naast bekend te zijn qua vingerafdrukken in de U.A.E, staan we nu ook geregistreerd in Dar.

Bagage was er relatief snel en de chauffeur van BAM stond al op ons te wachten, dus rond 23.30 waren we reeds in ons nieuwe huis op het expat schiereiland aan de andere kant van de stad. (we stonden om 22.00 uur aan de grond). Na een voor mij relatief koude 2 jaar, was de hitte wel ff schrikken ;-).

Aldaar aangekomen was het even heel snel rond kijken, opmerken dat zelfs de ijskast was gevuld door de staf van de BAM, om vervolgens bekaf in de reeds opgemaakt bedjes te kruipen.

De volgende ochtend gezellig met zijjn drieen ontbeten en vervolgens eens goed rond gekeken in het appartement.

Het appartement is ongeveer net zo groot als ons huis in Nieuwerkerk (140 m2). Het heeft een woonkamer van zo’n 12 m bij 4 meter; in L-vorm zit er een grote keuken van 4 bij 4 aan vast.
Er zitten 3 slaapkamers in van zo’n 3,5 bij 3,5 waarvan 1 met een badkamer ensuite. Erder zit er nog een 2e losse badkamer in. De inrichting is wat karig aangezien we nog wachten op onze spullen en nog 1 of 2 kasten moeten kopen of laten maken voor in de woonkamer, maar alles wat we verder nodig hebben is aanwezig (bedden, bankenn, eettafel, stoelen en TV-meubel). De tv hebben we ongeveer als eerste vervangen voor een flat-screen aangezien de bij het appartement behorende tv uit 100 voor Christus stamde.

Om wat sfeer te krijgen hebben we intussen 2 tropische planten aangeschaft, dus het is al wat beter. Nu nog onze eigen foto’s en schilderijen aan de muur en dan kunnen we er weer helemaal tegen.

De compound, voor zover je van een compound kan spreken, heeft in totaal 16 appartementen om een soort van binnenplaats, een zwembad zit ook op het terrein. Van de 16 appartementen zijn er momenteel zo’n 13 bewoond door mensen van diverse pluimage. Er wonen redelijk wat gezinnen, dus aan vriendjes en vriendinnetjes voor Tim geen gebrek. 2e helft van de middag is het een drukte van belang qua fietsende, rennende en voetvallende kindertjes.
De beveiliging van de compound is ook erg aardig en handig, want de kindertjes worden constant in de gaten gehouden. Timmie is en blijft een kleine kletsmajoor, want hij babbelt iedereen de oren van het hoofd, voornamelijk in het nederlands (en 2 woorden kiswahili intussen (hoe gaat het = mambo en poa, ...=goed)).

Ik blijf me verbazen over de zogenaamde kindertaal.... Griekse kindertjes, Afrikaanse kindertjes, Arabische kindertjes...... ze begrijpen elkaar allemaal ondanks dat ze niet allemaal Engels spreken.

Timmie heeft al 2 ochtende proef gedraaid op zijn nieuwe school, little beaumont. Het lijkt hem goed te bevallen en vanaf 11 april gaat hij 5 ochtenden van 8.00 tot 12.00 naar school.
Het systeem is een beetje anders dan in NL. Ze beginnen namelijk al met 3 qua “basisonderwijs”. Elke week is er een letter van het alfabet als thema, waarmee ze aan de slag gaan.

Op maandag heeft hij naast zwemles ook sociale vaardigheden met die letter als thema. Op dinsdag gaan ze knutselen met de letter. Op woensdag gaan ze “ spellen” en naar de schoolbibliotheek om boekjes te lezen en op donderdag hebben ze computeren. Op vrijdag gaan ze onder begeleiding de keuken in voor een soort van kookles. Elke donderdag mogen ze ook een boekje meenemen uit de bieb om thuis te lezen en samen met mama een verslagje te schrijven (ook goed voor mijn engels;-)).

Alles wordt in het Engels gedaan dus we gaan er vanuit dat Tim op niet al te lange termijn ook goed engels praat.

Het dagelijke leven bestaat op dit moment uit elke dag de vloeren dweilen, boodschappen doen, koffie drinken met andere dames en een beetje oefenen met autorijden aan de “ verkeerde” kant (ze rijden hier volgens engels systeem, al gaat dat niet verder dan links rijden. Verder heeft degene met het meeste lef over het algemeen voorang.
Op het schiereiland durf ik het wel aan om te rijden, al is het wennen in een grote 4-wheeldrive met laadbak rijden terwijl ook je schakelbak aan de linker kant zit en je zelf dus rechts zit als je stuurt. Ook de zogenaamde dirt-roads is ff wennen al is alles nu nog droog en bestaat dus voornamelijk uit zand en veek hobbels en kuilen. Binnenkort begint het regenseizoen en dan wordt het verder modderrijden..... is vast ook lollig en in ieder geval spectaculair.

In de supermarkten kan je alles wel zo’n beetje krijgen als zijn een aantal dingen erg duur (snoep, westerse dingen als bouillonblokjes, kaas etc..). Groente en fruit zijn daarentegen wel weer erg goedkoop al is er qua groente niet heel veel te krijgen en ben ik tot nu toe er nog niet in geslaagd om goed fruit te vinden... in de supermarkt vaak onrijp en op straat vaak te rijp.

Eten en drinken in restaurants is gelukkig prima en goedkoop :).

Vorige week voor de eerste keer naar het nederlandse ziekenhuis geweest om in te schrijven en voor de 1e zwangerschapscontrole. De nederlandse arts is een erg geschikte dame en met de baby gaat alles prima.

Alles bij elkaar bevalt het tot nu toe prima en zijn we langzaam aan ook een beetje gesetteld. Als het goed is komt de boot eind van de maand aan en dan zijn we echt verhuisd.

Tot een volgende keer..... dan een verhaal met foto’s,

Liefs Merit en de rest van het gezinnetje.

• 06 April 2012 - 18:53

Valeska:

Merit wat geweldig om te lezen! Doet me erg denken aan mijn jeugd in Afrika, Geweldig!
    Hartstikke leuk om jullie zo te kunnen volgen. GENIET!! Liefs vanuit Texas

• 07 April 2012 - 07:08

Vivienne:

Hoi luitjes,

Joepie! het internet is binnen dit is beter dan met een goed boek op de bank.
    Ik zie jullie al helemaal voor me!
    Dus merit je word aan het werk gezet graag veel verhalen en Foto's.
    Kan ik tijdens ons regen seizoen ten minsten heerlijk weg dromen over jullie.
    Ik vind het fijn dat het goed met jullie gaat heel veel liefs en een dikke knuffel en tot het volgende verslag kus viev

• 07 April 2012 - 11:54

Rick Ysolde En Lars:

hey merit,

heb ik dat weer ff flink verkeerd begrepen.
    ik dacht dat jullie rond 21 april weg gingen.
    wat stom zeg!!!!!
    maar gelukkig hebben jullie je draai al wel een beetje kunnen vinden.
    heerlijk om te horen dat het compound wel lekker geschikt is en dat tim lekker kan spelen en al naar school gaat..
    wat zal het een heerlijk wijs mannetje worden die straks beter engels praat dan zijn mama hahahha.
    nou meid geniet er lekker van samen met je gezinnetje, en gelukkig gaat alles goed met de baby.
    hier gaat het ook nog goed het zit ook nog lekker warm, en ik laat het je weten als het zover is ;).
    nou heel veel succes met alles en we spreken elkaar weer!.
    dikke kus

• 07 April 2012 - 19:24

Grada:

Goed te weten dat jullie aan zijn en het begin soepel verliep! hoe is t uitzicht vanuit appartement? Groen? Zee? flats? en hoe bevalt Hervé het om daar te werken (en als wat?)
    kortom, bericht roept vragen op nu eerse vragen zijn beantwoord!
    Ciao!

• 07 April 2012 - 21:16

Maud (p-e):

Klinkt allemaal ontspannen. Wat zullen jullie genieten van elkaars gezelschap.
    De kleine Tim krijgt zo te horen een top opleiding. Heerlijk dat hij zich goed aanpast - een groot voordeel in zijn latere leven.
    En mooi dat de kleine nieuweling zich goed ontwikkelt. Baby is in goede handen, zo te horen.
    heel veel liefs voor jullie vieren, Maud

• 08 April 2012 - 09:01

John En Marij D T:

Hoi Merit, Hervé en Tim,

Klinkt allemaal heerlijk positief en jullie kleine guit wordt straks een hele bolleboos met dat schoolsysteem. Wij kijken uit naar het volgend verslag met foto's. Groet van ons allemaal aan jullie allemaal.
    Marij.