"baantje" en personeel - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Herve & Merit Teuling - WaarBenJij.nu "baantje" en personeel - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Herve & Merit Teuling - WaarBenJij.nu

"baantje" en personeel

Door: Merit

Blijf op de hoogte en volg Herve & Merit

06 Juni 2012 | Tanzania, Dar es Salaam

Lieve allemaal,

Eindelijk weer eens een verslag! (we zullen maar zeggen dat we onze draai hier hebben gevonden en het meerendeel van wat er gebeurt dus gewoon zijn gaan vinden en dus niet de moeite waard om een verslag over te schrijven).

Het gaat goed met iedereen; Tim heeft het erg naar zijn zin op school, spreekt al een aardig woordje engels, Herve is gezond en vooral aan het werk en ikzelf ben intussen rond en gezond maar vermaak me ook wel.

Gisteren ben ik door de algemene ledenvergadering van de Corona-ladies gekozen en benoemd tot vice-voorzitter voor het komende jaar. Een " baantje" :-) op vrijwillige basis ten behoeve van een goed doel. Voor wat meer informatie zie http://www.zoomtanzania.com/CoronaSociety.

Next subject: personeel in Dar es salaam.
Om te beginnen wil ik toch even mijn verbazing uitspreken over de houding van de lokale mensen hier in Dar. *Je komt je huis uit met een emmer water om je auto te wassen....... wordt ie afgepakt en vindt iemand van het personeel hier op het complex dat je als expat niet zelf je auto hoeft te wassen. *Je komt de supermarkt uit met 2 kleine tasjes boodschappen om naar je auto te lopen (10 stappen verder), worden ze afgepakt en voor je naar je auto gedragen.
*Jeparkeert je auto op een parkeerplaats....iemand zegt je gedag....je gaat weer weg en komt de gedagzegger om te zeggen dat hij op je auto heeft gepast?

Punt van de 3 bovenstaande voorbeelden is dat ze na afloop wel met hun handje omhoog staan om geld te krijgen.
Op een of andere manier heb ik er wat moeite mee. Tuurlijk snap ik dat heel veel mensen hier nauwelijks iets hebben en ze vragen er niet heel veel geld voor (zo´n 10 eurocent voor parkeerwacht en tasjes dragen en zo´n 1 euro voor de auto wassen), maar toch heb ik ergens het gevoel dat me iets wordt opgedrongen dat ik net zo lief zelf doe. Ik wil best de lokale mensen hier een beetje sponsoren qua heitje voor karweitje, maar laat het dan aan mij over om te vragen om iets ipv je op te dringen en mij vervolgens geld te vragen.

Voor wat personeel betreft verder, is per 1 juni de hulp/nanny hier in huis begonnen. We hebben er lang over geaarzeld in de zin van of het wel nodig is cq nuttig en zinnig. ´s ochtends maakt ze schoon en ´s middags let ze op Timmie en indien nodig hebben we eindelijk een opppas voor af en toe in de avond.

Het vreemde is dat je hier eigenlijk alleen iemand kan vinden als je voor 6 dagen per week werk kan bieden. De dame hier werkt er maar 5 omdat ik echt niet genoeg werk kan verzinnen voor 6 dagen (voor 5 ook niet trouwens). Eigelijk zou 2 of 3x per week een ochtend genoeg zijn, maar dat is net zo duur als iemand full-time.

Of het blijvend is voor de tijd dat we hier zijn, weet ik nog niet. Geloof toch dat ik er niet aan kan wennen om continue iemand om me heen te hebben die de helft van de tijd niks te doen heeft. Aan de andere kant is het wel prettig dat het appartement goed schoon wordt gemaakt, al mijn was wordt gestreken en er iemand op Tim let. Ook het gevoel dat je iets bijdraagt aan de levensstandaard van onze hulp, geeft een prettig gevoel.

Dat was het weer even voor nu.

Dikke kus,

Merit

  • 06 Juni 2012 - 05:37

    Jeroen En Colette:

    Hoi hoi lieve Mert Herve en Tim,

    Fijn om te horen dat het zo goed met jullie gaat. Het beeld dat je schatst van de 'hulp' komt erg bekent voor in Azie deden ze dat soms ook, erg grappig. Hier loopt alles verder op rolletjes, al kan ik nu met het ieuwe huis die schoonmaakser wel gebruiken haha ( nee hoor het lukt nog wel) we zijn hele maal gesetteld en hebben het erg naar onze zin.

    Wanneer heeft Tim zomervakantie!! En gaan jullie nog iets doen?? ( Naast kindje krijgen dan he bedoel ik.
    Hele dikke zoen voor Tim en geniet van het weer en de hulp. Hihi
    Liefs ons

  • 06 Juni 2012 - 06:32

    Suus:

    Goedemorgen ;-)

    Het went wel en ik denk dat je steeds creatiever kan worden in wat de hulp kan doen, het zal zeker lekker zijn als jullie terugkomen met de gezinsuitbreiding! dus gewoon genieten van al het mooie wat het land te bieden heeft! incl. de auto-oppas :P
    xXx

  • 06 Juni 2012 - 14:41

    Maud:

    Leuk dat 'baantje' - wat ze bieden op hun site lijkt me heel nuttig.
    Tja, dan die hulp die je eigenlijk een beetje opgedrongen wordt. Moeilijk; een dilemma. Misschien even voelen of je er aan kunt wennen en dan na een paar maanden beslissen. Ook liggen de zaken natuurlijk anders wanneer je twee kinderen hebt...
    Fijn dat jullie allemaal gezond zijn en dat er wat structuur in het leven zit.
    Sterkte en toch ook veel plezier met wat meer vrijheid op andere vlakken.
    veel liefs

  • 08 Juni 2012 - 08:31

    Brigitte:

    hey leuk weer even te lezen hoe het bij jullie gaat,fijn dat het goed gaat! Blij te horen dat het met Tim ook goed gaat op school en dat hij zijn draai een beetje heeft gevonden. Geef hem maar een dikke kus xxxx

  • 13 Juni 2012 - 13:42

    Aart En Mariëtte:

    Hoi familie Teuling,

    Vanochtend was het koffie drinken met de buurvrouwen en zo hoorde ik van je reisverslagen dus heb ik mijn achterstand even ingehaald en fijn om te lezen dat het zo goed met jullie gaat.
    Hartelijke groeten vanuit het Corellipad en tot van de zomer zullen we maar zeggen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Herve & Merit

het Expat-leven is verukkeluk.......

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 639
Totaal aantal bezoekers 70186

Voorgaande reizen:

06 September 2009 - 11 Oktober 2010

Home back home.....

28 Juni 2008 - 07 September 2009

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

De reeds veranderde dingen en wat nog komen gaat

09 Oktober 2010 - 30 November -0001

Ghana here we come

21 Maart 2012 - 30 November -0001

Tanzania here we come.....

Landen bezocht: