Waar een klein landje (NL) GROOT in kan zijn. - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Herve & Merit Teuling - WaarBenJij.nu Waar een klein landje (NL) GROOT in kan zijn. - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Herve & Merit Teuling - WaarBenJij.nu

Waar een klein landje (NL) GROOT in kan zijn.

Door: Merit

Blijf op de hoogte en volg Herve & Merit

17 Juni 2009 | Verenigde Arabische Emiraten, Abu Dhabi

Dan denk je dat je een klein beetje bent verlost van NL, als je emigreert!

Niets is minder waar; de papieren Tijger wordt er alleen maar groter op. (Tim zijn eerste 'carnavals-outfit is nog niet zo slecht gekozen ;-)).

*Je wordt vader en moeder :-);
*Je bent als ouders allebei Nederlands;
*Je vraagt een paspoort aan voor Tim bij de Nederlandse ambassade in Abu Dhabi.

Opzich niks aan de hand; je moet een vreemde vragenlijst invullen als ouders (die notabene in het Engels aan je wordt gegeven?!?) en 5 dagen later heeft je zoon een Nederlands paspoort.

Pasfoto van Tim voldeed niet helemaal aan de eisen, maar ja wat wil je met een baby van 5 dagen oud. Die kun je niet recht in een camera laten kijken, mond dicht (want je mag zijn tanden niet zien?), representatief? (terwijl een baby per week veranderd).

Ga je vervolgens online proberen een Nederlandse bankrekening te openen voor je zoon; Vragen ze om zijn burger-service nummer. Je loopt naar de kast, pakt zijn paspoort, zoekt naar het BSN-nummer en wat blijkt? Staat er niet in!

Je gaat bellen naar de belastingdienst....... 'sorry mevrouw de ambassades mogen geen BSN-nummers uitgeven. Als u wilt kunt u er eentje in NL aanvragen. Daar moet u persoonlijk voor langs komen? Ook moet u een geldige reden hebben om er eentje te krijgen'.

IK DENK BIJ MIJZELF......VERD**** WAT BEN IK BLIJ DAT IK NEDERLANDER BEN!

Inschrijving van Tim in het GBA, ook zoiets. Is opzich handig als hij later nog eens een uittreksel nodig heeft uit het bevolkingsregister; hij is tenslotte een echte Hollandse vent.

We krijgen een mailtje van personeelszaken van Interbeton (TOP-bedrijf) met daarin de procedure.

* vul het aanvraagformulier in;
* sluit kopieen van paspoorten van beide ouders bij en van het kind zelf;
* voeg de originele geboorteakte toe die gelegaliseerd (gecontroleerd op echtheid) is door de Nederlandse overheids vertegenwoordiging in het land waar u woont (Ambassade dus).

In het mailtje van Interbeton staat gelukkig dat je de papieren naar het hoofdkantoor in Gouda mag sturen en dat zij het dan verder afhandelen (HULDE).

Lees je de laatste alinea en dan breekt letterlijk je klomp (wat zonde van mijn oranje bachelor klomp ;-)).

'DE GEMIDDELDE DOORLOOPTIJD VAN DE PROCEDURE BEDRAAGT 8 MAANDEN EN DOOR TE TEKENEN GEEFT U DE CRIMINELE INLICHTENDIENST TOESTEMMING OM DE INGEZONDEN DOCUMENTEN OP ECHTHEID TE CONTROLEREN'.

De Rijks Dienst Wegverkeer, ook alweer zo'n fijne instantie. Mijn rijbewijs hangt met plakband aan elkaar dus ik denk, laat ik een nieuwe aanvragen als ik van de zomer in NL ben; is dat ook weer geregeld.
Naar de ambassade...........

'Sorry mevrouw, wij zijn niet gemachtigs Nederlandse rijbewijzen uit te geven'.

www.rdw.nl......aanvraagformulier voor Nederlanders woonachtig buiten de EU/EEG en Zwitserland. U kunt dit document telefonisch of per mail aanvragen, wij sturen het formulier echter niet op naar het buitenland aangezien wij alleen vertrouwen op TNT-post?????

Any way, formulier naar mijn schoonouders laten sturen en mijn schoonvader gevraagd of hij het door wil sturen naar Abu Dhabi. Enfin, een dag of 10 later is het formulier hier, met uitgebreide handleiding.

Weer pasfoto's laten maken die voldoen aan de matrix van 2009; eentje ingeplakt, copy paspoort erbij.

Bewijs van uitschrijving opgevraagd en naar mijn schoonouders laten sturen. Ik denk kom, ik lees de handleiding en stuur het daarna naar Huissen. Schoonvader gebeld en gevraagd of hij er dan het bewijs van uitschrijving bij wil stoppen en op de bus wil gooien.

Het idee is/was dat er dan een nieuw rijbewijs klaarligt als ik 17 juli aankom in NL.

Letterlijke tekst uit de handleiding:
'bij vervanging van een rijbewijs dat nog geldig is, krijgt u een nieuw rijbewijs tot de oude geldigheidsdatum'. (28 september 2009)

Ik bellen naar de RDW om te vragen of ze een uitzondering kunnen maken en mij een rijbewijs tot 2019 kunnen geven. Je raadt het al NEE!

Gelukkig mag ik ook in NL op mijn arabische rijbewijs rijden; de RDW kan ook het dak op! Ik ga toch geen nieuw rijbewijs betalen tot eind september? en dan weer een nieuwe aanvragen! Grrrrrr.
Ben ik te Nederlands voor.

KORTOM JE VRAAGT JE AF WAAR JE NEDERLANDER VOOR BENT EN JE VRAAGT JE AF WAAROM ER EEN AMBASSADE ZIT HIER AANGEZIEN ALLES DUBBEL MOET WORDEN GECHECKED OF JE MOET WEER PERSOONLIJK LANGSKOMEN IN NL.

ALLES SAMENGEVAT HEB JE DUS WEINIG AAN JE NEDERLANDSE NATIONALIETEIT!. Misschien toch ook een andere nationaliteit aanvragen al denk ik niet dat het er echt beter op wordt.

WAT EEN PAPIEREN TIJGERS.

Dikke zoen vanuit een erg heet Abu Dhabi! Verder gaat het helemaal prima met het gezin den Teuling en we hebben er zin in om over een week of 4 weer in Nederland te zijn! Het moest me alleen even van het hart en we hebben het druk in NL qua langs allerlei instanties moeten gaan :-).

Merit & Tim

  • 17 Juni 2009 - 14:04

    Twan:

    O jee wat een bureaucratie! Welcher blöder Elend! Ja ik zit ook niet te wachten op de bureaucratie die ik tussen nu en 1 sept ongetwijfeld ga ondervinden...

  • 17 Juni 2009 - 16:50

    Maud:

    bekend en absurd! tot in nederland met veel liefs

  • 17 Juni 2009 - 18:05

    Marij:

    Ja meid, ook dat is Nederland. Ik word er al moe van als ik het lees.
    Tot snel.
    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Herve & Merit

het Expat-leven is verukkeluk.......

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 609
Totaal aantal bezoekers 70188

Voorgaande reizen:

06 September 2009 - 11 Oktober 2010

Home back home.....

28 Juni 2008 - 07 September 2009

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

De reeds veranderde dingen en wat nog komen gaat

09 Oktober 2010 - 30 November -0001

Ghana here we come

21 Maart 2012 - 30 November -0001

Tanzania here we come.....

Landen bezocht: