Ghana, de andere kant....... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Herve & Merit Teuling - WaarBenJij.nu Ghana, de andere kant....... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Herve & Merit Teuling - WaarBenJij.nu

Ghana, de andere kant.......

Door: Merit

Blijf op de hoogte en volg Herve & Merit

21 Oktober 2010 | Ghana, Tamale

Lieve allemaal,
Naast een heleboel mooie, verrassende en spannende dingen, zoals wel blijkt uit de foto’s en de vorige verslagen, heeft Ghana toch ook wel een ‘duistere’ kant (naar westerse maatstaven want de mensen hier zijn ondanks alles altijd opgewekt).
• Eergisteren waren we in het ziekenhuis wat Herve aan het verbouwen is, om ons te laten controleren qua Malaria. (Tim had malaria evenals Herve, maar met beiden gaat het weer een stuk beter). Los van het feit dat de geiten, salamanders en andere beesten gewoon in het ziekenhuis rondlopen, is het een totaal andere wereld dan in het westen. Nergens zit glas in de ramen, hele volle zalen waar patienten hutje mutje liggen ziek te zijn in aanwezigheid van familie. De lucht die uit de centrale keuken komt, doet je naar wasknijpers verlangen en hoewel de artsen ongetwijfeld competent zijn, zijn de hygienische omstandigheden toch ver beneden peil.
Ze hebben bij ons allemaal een druppel bloed geprikt uit onze vinger met een steriele nieuwe naald om dit bloed vervolgens op een glasplaatje te leggen wat gewoon op tafel lag tussen het stof. Ze laten het open en bloot liggen totdat ze het plaatje onder een microscoop bekijken om te zien of je Malaria hebt. Toen ze vervolgens suggereerden om ook nog even ‘gewoon’ bloed te prikken, heb ik gezegd dat ik dat nou weer niet nodig vind. Ze hoeven bij mij niet een naald (die vast wel steriel is) in mijn arm te prikken om vervolgend een injectiespuit vol bloed eruit te zuigen. (in NL werken ze met vacuum buisjes, hier trekken ze gewoon de achterkant van de spuit terug).
Kortom samengevat scoort de hygiene en dus de medische zorg onvoldoende in Ghana en het risico op tropische ziekten is groot.
• Voedsel in Ghana is of op de markt te krijgen, waar het in de warmte ligt weg te rotten of het is allemaal lang houdbaar en ingeblikt. Het assortiment is erg klein en als je goed zoekt, kan je komen tot eennvoudige maaltijden ook dankzij producten die zelf worden ingevlogen uit NL (oa filterkoffie en kaas). Voor volwassenen is het wellicht wat eentonig maar nog wel te doen, alleen voor kleine kinderen (Tim) lijkt het me niet voldoende om te leven op veel vers fruit, brood en houdbare melk en/of limonade.
Ook de voedselvoorziening scoort onvoldoende.
• De huisvesting in Ghana is prima als je genoeg geld meeneemt. Om een 8-kamer villa te huren ben je rond de 750 dollar ex gas, water en licht, kwijt per maand en de kwaliteit van de huizen is goed. Hier zit echter een probleem in de kwaliteit van het electriciteits-netwerk, de internetverbinding en de telefoonverbinding, al is stroom op te vangen met een generator en gas in blikken te verkrijgen evenals water uit een watertank. De huisvesting is in Ghana acceptabel.
• Thing to do in Ghana. Tamale is een erg kleine stad er wonen nauwelijks andere expats en op 1 kroeg en een zwembadje na is er verder niet veel te doen.
De kans op verveling is dus erg GROOT.

• Herve moet hard werken en de omstandigheden zijn zwaarder (oa het klimaat en de werkdruk, dus als hij thuis komt is hij moe en heeft weinig energie om nog iets leuks te gaan doen. De aanwezigheid van het gezin heeft uiteraard wel zijn voorkeur, maar met een klein kind kom je dan nog minder aan je rust toe.

Alles samengevat is Ghana een interessant land om zo nu en dan (of in iedergeval een keer) rond te kijken, maar het bovenstaande heeft er toe geleid dat Herve en ik hebben besloten dat Tim en ik gewoon in Nieuwerkerk aan de Ijssel blijven wonen gedurende dit project en dat Herve 8 weken Ghana gevolgd door 2 weken vrij in Nederland gaat doen.
We hebben het prima naar ons zin en kijken uit naar onze trip van 2 weken om de rest van Ghana bekijken, maar er gaan wonen ..............NEE.

Dikke kus,

Merit

• 21 Oktober 2010 - 10:08

Ysolde:

wat weer een verhaal zeg!
    het zal wel even moeilijk zijn om dat zo te doen maar jullie doen er vast goed aan!
    en mochten jullie het er na een tijd niet mee eens zijn kunnen jullie altijd nog kijken hoe jullie het anders gaan aanpakken.
    maar nu kiezen jullie voor tim, omdat het voor hem niet te doen is.
    nou geniet van jullie rond reis!
    en maak er wat van met elkaar.
    dikke kus

• 21 Oktober 2010 - 10:18

Els:

Wat jammer dat het blijkbaar toch niet te doen is om daar te gaan wonen. Volgende project beter, moet je maar denken. Het is in elk geval wel reuze spannend om daar af en toe eens rond te kijken, maar ik snap dat er permanent verblijven weer wat anders is.
    geniet er nog maar even van!

• 22 Oktober 2010 - 05:48

Dees:

Hoe lang duurt het Ghana project nog? Goed dat jullie deze beslissing hebben genomen....Geniet lekker van elkaar en zorg er maar voor dat jij geen malaria krijgt, Merit!
    Hoop dat de bloedtesten morgen goed zijn! Knuffel voor Tim!
    Liefs tante Dees

• 22 Oktober 2010 - 06:57

Marij:

Strak plan. Prima beslissing.
    x Marij

• 25 Oktober 2010 - 11:11

Jeroen En Colette:

Ik zal die gast van de smaak politie bellen (daar word ik niet vrolijk van).

Ik denk dat er een zware tijd voor jullie zal aanbreken om als gezin uit elkaar te leven. Maar dat gaat jullie vast goed lukken. Heel veel plezier nog de laatste tijd in Gana en geniet vooral van elkaar!

Groet liefs Jeroen en Colette